Sunday, 5 February , 2023
امروز : یکشنبه, ۱۶ بهمن , ۱۴۰۱ - 15 رجب 1444
شناسه خبر : 502728
  پرینتخانه » اسلاید, پیشنهاد سردبیر, جدید, یادداشت تاریخ انتشار : 21 فروردین 1399 - 20:58 | 27 بازدید |

فراشبند انقلاب سیاست : طایفه ی اولاد

فراشبند انقلاب سیاست طایفه ی معروف به اولاد فراشبند.(۱) قبیله یا طایفه ی اولاد فراشبند از مهاجرین لر ایل بختیاری بوده اند ، که احتمالا در دوران حکمرانی کریمخان زند به استان فارس می آیند، کریمخان به پاس نقش مؤثری که ایل بختیاری درجریان رسیدن او به تخت و تاج سلطنت ایران ایفا می کنند، […]

فراشبند انقلاب سیاست : طایفه ی اولاد

علی حسانی

فراشبند انقلاب سیاست

طایفه ی معروف به اولاد فراشبند.(۱)
قبیله یا طایفه ی اولاد فراشبند از مهاجرین لر ایل بختیاری بوده اند ، که احتمالا در دوران حکمرانی کریمخان زند به استان فارس می آیند، کریمخان به پاس نقش مؤثری که ایل بختیاری درجریان رسیدن او به تخت و تاج سلطنت ایران ایفا می کنند، و از این جهت خود را مدیون فرزندان این ایل می داند ، خانواده ها ئی از ایل بختیاری را به فارس انتقال می دهد و حکمرانی سیاسی و بهره وری اقتصادی مناطقی از فارس را به آنها واگذار می کند. جد طایفه ی اولاد فراشبند یکی از این خانوار ها بوده است.
این برداشت تاریخی را پس از بررسی منابع زیرارائه می کنم:
دست نوشته ی محمدحسن کاویانی ،که از نسل میانسال فعلی طایفه ی اولاد فراشبند می باشد ، مطالعه ی کتاب قوم لر- پژوهشی درباره پیوستگی قومی و پراکندگی جغرافیایی لرها درایران / تالیف دکتر سکندر امان الهی بهاروند،کتاب ایران -, کلده – شوش /سفرنامه باستان شناس فرانسوی دیو لافوا ،تاریخ وفرهنگ مردم فراشبند/ سید رزاق امیری، فراشبند ازیک نگاه/ اسمعیل افشاری ، بهره گیری ازچند مقاله ی اینترنتی از/ تاریخ معاصرiichs.org ، ونکته هایی که درمصاحبه با سالمندان فراشبندی از تاریخ شفاهی سینه به سینه درجریان برگزاری جشن روز فراشبند در اختیاردارم .
محمد حسن کاویانی! یادگاری ازقبیله اولاد و علاقه مند به تاریخ و سرگذشت زادگاهمان فراشبند ، با استناد به منابع معتبر تاریخی دست نوشته ای ۷ صفحه ای دراختیار من گذاشته است:
لازم است پیش از ورود به مبحث مورد نظر اشاره کنم که ،در تائید اینکه تبار این قبیله به لرهای بختیاری میرسد سند های مکتوب و معتبری ازجمله ،کتاب قوم لر نوشته ی دکتر سکندر امان اللهی،در دست می باشد. دکتر امان اللهی در کتاب قوم لر ص ۲۲۸ با استناد به کتاب ( محمع التواربخ ص ۳۴۲) می نویسد: کریم خان زند پس از انکه زمام امور را به دست گرفت شیراز را به عنوان پایتخت برگزید و متجاوز از ۱۲ هزار خانوار از ایلات لرستان بختیاری ،کرمانشاهان و کهکیلویه را در شیراز اسکان داد…و در ص ۲۳۸ همین سند می نویسد: …فراشبند که جزو شهرستان فیروزاباد است محل سکونت طوایف کاویانی ( بختاری الاصل), عالیشه وند، نوشادی،و دشتی است، همچنین طوایف ساروئی «که» در خوشاب بسر می برند.با استناد به این دونکته می شود نتیجه گرفت که اجداد این طایفه از لرهای بختیاری بوده و در زمان کریمخان زند به شیراز آمده و بعد ها به هردلیل دهکده ی فراشبند را برای اسکان انتخاب کرده اند.
به نقل از دست نوشته ی کاویانی،پرفسور کریشمن درکتاب ( کاوش های باستانی) ایل بختیاری را قدیمی ترین ایل کشور ایران واز تبار آریایی می داند.
مرکز مطالعات تاریخ معاصرایران iichs.org ، که درسال ۱۳۶۵ تاسیس می شود ، رسالت جمع آوری اطلاعات و اسناد معتبردر مورد اتفاقات و حوادث وابعاد متعدد تاریخی ایران درعصر حاضر را برعهده دارد، برای انجام این وظیفه کارشناسان و پژوهشگران تخصصی زیادی را به خدمت گرفته و از زوایای مختلف اطلاعت را جمع اوری و دسته بندی می کند، این مؤسسه در یک مقاله ی اینترنتی برای منشا و خاستگاه ایل بختیاری سه نظریه ارایه می دهد، که در ذیل مشاهده می فرمایید، باید توجه داشت که درمورد حوادث تاریخی، رخدادهای اجتماعی ،و مردم شناسی، ارایه ی نظریه های مختلف امری معمول و قابل قبول است، البته اینکه کدام نظریه به واقعیت نزدیک تر باشد بستگی به درجه ی اعتباراسناد مثبته و میزان تخصص و تسلط پژوهشگر در شناسایی و تطبیق و تلفیق داده ها ی مختلف تاریخی وفرهنگی و..غیره در زمان وقوع حادثه دارد، لذا پژوهشکران و تحلیل گران تاریخی وقتی نتوانند با استنادات محکم و غیر قابل رد یک نظریه را قطعی اعلام کنند، اقدام به ارایه ی نظریات متفاوت می نمایند؛ اظهار نظر درمورد منشا ایل بختیاری را می توان نمونه ای از این مطلب دانست.
ریشه و منشأ ایل بختیاری
برای منشا ایل بختیاری چند نظریه مطرح است:
نظریه اول بختیاریها را یونانی الاصل می داند و منشا آنها را در داستان اسکندر مقدونی به ایران در پی فروپاشی قدرت هخامنشیان جست‏وجو می‏کند.
طبق این نظریه، به دنبال تهاجم و لشکرکشی اسکندر مقدونی به قلمرو هخامنشیان و مرگ او و در نتیجه، پراکندگی سپاهیان اسکندر، گروهی از آنها اراضی محل سکونت فعلی بختیاری‏ها را به جهت خوبی آب و هوا برای اسکان انتخاب کردند و به مرور زمان در برخورد با مردمان و سکنه بومی ایران چنین بدانجا گفته می‏شد که «شما در فتح ایران هنری نکردید، بلکه(بخت یار شما بوده‍)» و از آن پس، بختیاری نام گرفتند. وجه اساسی طرح این نظریه، شباهت زیاد رقص بختیاری‏ها با رقص یونانیان عنوان شده . و نیز برای اثـبات ادعـای خویش به مقـیاس جمجمه سر آنها اشاره دارد که با ایرانی ها فرق دارد.
دید گاه دوم: بختیاریها را ایرانی الاصل می داند
این دیدگاه بختیاری‏ها را دارای ریشه ایرانی مربوط به دوران‏های قبل از اسلام می‏داند. علی‏قلی بختیاری معروف به سردار اسعد دوم، در کتاب خود موسوم به تاریخ بختیاری می‏نویسد:
بعد از تتبع از کتب تاریخ، این ایل جلیل نسبشان به ملوک بویه که ساسانی‏ الاصلند، می‏رسد و سرسلسله ایشان، عزالدوله بختیار است؛ زیرا قبل از عزالدوله بختیار نامی در کتب نیست. ممکن است در قدرت و سلطنت آل‏ بویه جماعتی از کسان ایشان که در ایران پراکنده شده‏اند، شعبه‏ ای از ایشان به اسم بختیار معروف شده باشند.
گارثویت ــ نویسنده آمریکایی ــ می‏نویسد:
دو تن از تاریخ نویسان بختیاری معتقدند که تشابه گویش‏های کردی و بختیاری و رابطه نزدیک آنها با زبان فارسی، مؤید آن است که بختیاری‏ها مدت‏های طولانی است که در این سرزمین سکنی گزیده ‏اند. آن دو برای اثبات نظریه خود لباس بختیاری‏ها را با تنپوش مجسمه‏ هایی که از دوران هخامنشی و ساسانی بر روی صخره‏ها کنده شده و به جای مانده است، مقایسه می‏کنند. ۳
دیدگاه سوم، که قوی‏ترین احتمال بوده و در ضمن، دارای قابلیت استناد و استدلال بیشتری نیز هست، از سوی کسانی ارائه شده که معتقدند بختیاری‏ها از منطقه شامات (سوریه کنونی) به ایران مهاجرت کرده‏ اند. طبق این دیدگاه، کتاب شرفنامه بدلیسی اولین کتابی است که از بختیاری‏ها نام برده و درباره آنها چنین نوشته است:
طوایف کردی که با چهارصد خانوار، در قرن ششم هجری قمری به [ این] سرزمین بزرگ مهاجرت کردند، توسط یکی از رؤسای خود ــ ابوالحسن فَضلَوی ــ سلسله اتابکان فَضْلَویه را تشکیل دادند و برای عمران و آبادی سرزمین لر بزرگ، طوایف ساکن شامات را که به هزار اسب موسوم بودند، به سرزمین خود فراخواندند و متعاقب آن، طوایف بسیاری از جبل‏السماق سوریه به آنها پیوستند که نام یکی از این طوایف، بختیاری بوده است.
از محتوای کتابها و مقالاتی که نقش برجسته ی بختیاریها در ظهور و سقوط حکومت های ایران را به تصویر می کشند، استنباط می شود که درطول تاریخ خانوارهائی از این ایل در مقاطع مختلف تاریخی،هریک به دلیلی، ایل را ترک نموده ودر گوشه گوشه کشور، و بعضا در کشورهای همسایه ، ساکن شده اند.
دکتر امان اللهی با همین پیش فرض که درطول تاریخ به مرور زمان وبویژه زمان کریمخان و سالهای اخیرگروه ها و خاندان های زیادی از قوم لر ازجمله بختیاریها درسراسر کشور پراکنده شده اند، مصمم می شود که این گروههای پراکنده لر وبختیاریها را شناسایی و تبار فامیلی آنها را پیدا کند. حاصل پژوهش و جمعبندی یافته های دکتر در کتابی با نام ( قوم لر، پژوهشی…..)تنظیم و چاپ شده است. در صفحه ی ۲۳۸این کتاب لرهای فراشبند و میمند معرفی می شوند.
جمع بندی حقیر از خاستگاه قبیله ی اولاد فراشبند، تبار ،ریشه ی تاریخی ، علت مهاجرت و ویژگیهای این طایفه به شرح ذیل می باشد؛که مستند به اسناد یاد شده می باشد . ایل بختیاری ازقوم لر و قدیم ترین ایل ایران بوده که در ظهور و سقوط پادشاهان ایران ، و بویژه در مبارزه برای استقرار مشروطیت نقش تعیین کننده داشته است.در دوران افشاریه سرداران بزرگ و جنگجوئی مانند کریمخان زند ، علیمردان خان و ابوالفتح خان بختیاری،تؤغان احمد لو قاجار:از ایل ترک احمدلوی قاجار
و جنگجویان دیگری ازایلات و طوایف مختلف.. در سپاه نادرشاه افشار جایگاههای نظامی – سیاسی برجسته داشته اند. باسقوط افشاریه ، سه سردار سپاه نادر شاه ؛ کریمخان زند ، ابو الفتح خان و علیمردان خان بختیاری، از بیم فروپاشی کشور به دست افغانها و قاجار، هم پبمان شده و، نوه ی دختری ۹ ساله ی صفویه را به نام شاه اسمعیل سوم برتخت می نشانند ، علی مردان خان را نایب السلطنه تعیین می کنند، مخالفین را سرکوب نموده و مانع تسلط محمد حسن خان رئیس ایل قاجار و افغان ها برکشور می گردند، اما بعد از مدتی این سرداران متوجه ضعف وناتوانی پادشاه ۹ ساله می شوند وبرای جلوگیری از فرو پاشی احتمالی کشور ، درصدد چاره اند یشی برمی آیند. علیمردان خان نایب السلطنه است و عملا خودرا پادشاه می داند و برای شاه اسمعیل فقط نقشی درحد مشروعیت بخشی به دستگاه حاکمیت کشور قائل است.کریمخان هم باتوجه به توفیقاتی که درسرکوب شورشیانی که بعد از مرگ نادرشاه درگوشه گوشه های کشور به هوای سلطنت دست به آشوب و ناامنی زده بودند،نصیبش شده بود،و به همین دلیل بین مردم علاقه مندان و هوادارانی پیدا کرده بود ، خود را شایسته تر از هرکسی برای تصاحب تخت و تاج شاهی می دانست. این وضعیت سبب درگیری ها و بروز اتفاقاتی چند بین این دوسردار می شود و نهایتا بدون دستیابی به پیروزی جنگ بین انها خاتمه یافته و علیمردان ظاهرا برای تجدید قوا و حمله ی مجدد به غرب کشور می رود.
اما از آن طرف در حین درگیری این دوسردار، افغانها غیبت کریمخان را غنیمت شمرده ، از فرصت استفاده ، و به پابتخت حمله می کنند، خسارات مالی وجانی قابل توجهی به مردم تحمیل می نمایندو نزدیک به ۱۵زن ازجمله مادر کریم خان را به اسارت می برند.
علی مردان خان ،سردار بختیاری، که آن روزها خود را آماده ی رویارویی مجدد باکریمخان می کرده، باشنیدن این خبر سخت نگران می شود ، ازحرکت به سمت کریمخان منصرف و به افغانها حمله میکند، متجاوزان را تارومار کرده و اسرا را ازاد می نمابد.
اما متاسفانه متعاقب این اقدام جوانمردانه و اخلاقی، در جلسه ای که بعضی جنگ جویان زند و علیمردان خان درآن حضور دارند ، محمد خان زند ناگهانی،غیر منتظره و ناجوانمردانه ! با چند ضربه ی خنجری که از زیر لباس خود بیرون می اورد او را می کشد.
با این اقدام ، گرچه آخرین مانع در راه رسیدن به تاج و تخت برای کریمخان برداشته می شود، ولی کریمخان به عذاب و جدان و شرمساری دچار می شود ؛و احتمالا همین شرمساری و فشار وجدان سبب می گردد تا درصدد جبران این عمل غیر انسانی و ناجوانمردانه که دران نقشی نداشته اما ناخواسته به نفع او تمام شده بود بر آید، لذا همانطور که اشاره شد، تعدادی از خاندانهای بختیاری را ارج نهاده و با خود به فارس می آورد وبه قدرت می رساند؛که یکی از این ها حاج زکی اولاد ( یا پدر او) بوده است، کریم خان حاج زکی را مخیر می کند به اینکه حکومت یکی ازمناطق فارس را اختیار کند، و شاید به دلیل سر سبزی و چشمه سارهای فراوانی که آن زمان دراین منطقه بوده ، بزرگ خاندان اولاد در آن زمان ،فراشبند را انتخاب می کند.
استقرار این خاندان در قصبه ی فراشبند آن زمان سبب تغییر وتحولات سیاسی، اقتصادی عمرانی و فرهنگی قابل بحثی می شود که انشاالله در آینده به آن خواهیم پرداخت.
با توضیح و توصیفی که گذشت ، از طایفه ی اولاد فراشبند که بگذریم ، دو فامیل بزر گ عالیشوندی و نوشادی هم مهاجرانی بوده اند که قبل از مرحوم حاج زکی به فراشبند هجرت کرده اند، و شاید بتوان گفت اولین دسته از مهاجرین همین دوگروه باشند و طایفه ی اولاد مهاجر مرحله دوم ، سادات و روحانیون و بقیه هم مهاجرین بعدی . ان شاالله فرصت پیدا شود، به نوبت ودر جای خود به ویژگیها و تاثیرات هر گروه بروضعیت سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی فراشبند خواهبم پرداخت.
بر اساس آنچه درافکار عمومی از نقل های سینه به سینه ی گذشتگان باقیمانده و در تاریخ تصویری – صوتی مربوط جشن روز فراشبند هم به آن اشاره هایی رفته ، و دست نوشته ی آقای ( محمد حسن کاویانی)که علاقه مندی زیاد به تاریخ فراشبند دارد و مطالعات زیادی هم درهمبن زمینه ، چه کتابخانه ای و چه میدانی، انجام داده ؛فراشبندیهای اصلی که قبل از مهاجرین ساکنان دهکده ی فراشبند بوده اند اجداد خانواده های زیر می باشند.
جد وجده ی حاج افشار و رحیمی ها ،فامیل صبور و یگانه ، وارثان مرحوم حاج میرزا کریم نوشادی و…. که حدودا بین ۲۵۰ تا۲۰۰ خانواربیشتر نبوده اند.
بقیه ی طوایف وقبیله های فعلی فراشبند تقریبا همه مهاجر می باشند، که دردورانهای متوالی هر طایفه به دلائل ویژه ای به فراشبند مهاجرت کرده ه اند، البته ویژگی مهاجر پذیری فراشبند هم نکته ای قابل بر رسی می باشد که‌ درحدتوان و در جایگاه خود به ان خواهیم پرداخت.
ادامه دارد ….
« حسانی علی » 

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۲۷
  1. حسام :
    ۲۲ فروردین ۹۹

    مطلب جالبی هست
    میشه در کامنت ها هر فرد علاقه مند
    تاریخ نسبی خودش رو معرفی کند
    مثلا یکی بیاد تا ۱۰ پشت خودش رو معرفی کند
    آیا اجدادش در ۴۰۰ سال پیش را می شناسد؟

    با تاریخچه خاندان خود چقد آشنا هستیم

    • حسانی علی :
      ۲۳ فروردین ۹۹

      سلام صبر کن شماره های تکمیلی بیاد!

  2. کورش مختاری :
    ۲۳ فروردین ۹۹

    روزی به کریم خان زند گفتند، فردی میخواهد شما را ببیند و مدام گریه میکند. کریم خان گفت: “وقتی گریه هایش تمام شد بیاریدش نزد من”. پس از ساعت ها گریه کردن شخص ساکت شد و گفت قربان من کور مادر زاد بودم به زیارت قبر پدر بزرگوار شما رفتم و شفایم را از او گرفتم .

    کریم‌خان دستور داد چشم های این فرد را کور کنید! تا برود دوباره شفایش را بگیرد! اطرافیان به شاه گفتند قربان این شفا گرفته پدر شماست. ایشان را به پدرتان ببخشید.
    وکیل الرعایا گفت: پدر من تا زنده بود در گردنه بید سرخ دزدی میکرد، من نمیدانم قبرش کجاست و من به زور این شمشیر حکمران شدم. پس از اینکه من به شاهی رسیدم عده‌ای چاپلوس برایش آرامگاه ساختند و آنجا را ابوالوکیل نامیدند. پدر من چگونه می تواند شفا دهنده باشد؟
    اگر متملقین میدان پیدا کنند دین و دنیای مان را به تباهی میکشند! برگرفته ازکتاب “کریم خان زند” از پناهی سمنانی

  3. کورش مختاری :
    ۲۴ فروردین ۹۹

    جناب آقای حسانی میشه لطف کنید بگید چرا به این طایفه اولاد میگویند

    • حسانی :
      ۲۵ فروردین ۹۹

      حاج زکی جد این طیفه بوده اولاد ( فرزندان اوهستند) اگه صبر کنی در شماره های بعدی بعضی مسایل روشن می شود.

  4. م. فضلی :
    ۲۶ فروردین ۹۹

    باسلام و تشکر از شما ، آقای کاویانی و سایر دوستان در سایت آبپا
    از اینکه به مطالعه و ارایه مطالب تاریخی شهر و مرور هویت اقوام مان پرداخته شده،
    چرا که وظیفه ما حفظ میراث گذشتگان است…

  5. ناشناس :
    ۲۷ فروردین ۹۹

    جناب آقای حسانی

    خدا قوت و دست مریزاد ،اینکه واقعا کسی دست به قلم شود و پژوهشی در خصوص تاریخ زادگاه خود و همچنیین مردم فراشبند انجام دهد بی شک مسئولیت سنگینی را پذیرفته .سپاس منتظر یاداشت های بعدی جنابعالی هستم و البته پیشنهاد میگردد در کنار روایت قومی و قبیله ای شرایط دیگر از قبیل کشاورزی و موقعیت چشمه ها ،آسیاب ها ،باغ ها ،و همچنین راه ها و تجارت و کسب و کار مردم و شهرمان هم روایت گردد می تواند جذابیت و اطلاعات خوبی در اختیار مخاطب قرار دهد.
    با درود
    مهدی یگانه

    • حسانی علی :
      ۲۹ فروردین ۹۹

      سلام ممنون
      اگه توجه بفرمایید عنوان این کار *فراشبند انقلاب سیاست* می باشد لذا تناسبی با پبشنهاد شما ندارد.

      درزمینه ی مورد نظر شما*کتاب فرهنگ و تاریخ مردم فراشبند* ازحاج سید رزاق امیری و کتابی هم از حاج امین افشار قبلا چاپ شده و در دستر س می باشد.

  6. کورش مختاری :
    ۳۰ فروردین ۹۹

    جناب آقای حسانی من از یکی از اساتید تاریخ شنیدم که مردم شهر فراشبند در به حکومت رسیدن کریم خان زند به ایشان کمک کرده اند و در تاسیس سلسله زندپشتیبان کریم خان زند بوده اند.حال یک سوال مطرح میشود آیا قبل از این که طایفه اولاد در فراشبند ساکن شوند کسانی دیگر هم در فراشبند ساکن بوده اند؟؟

    • حسانی علی :
      ۳۱ فروردین ۹۹

      سلام
      بله دو طایفه ی به نام “”عالیشوند”” و “” نوشاد “” که هردو هم لرتبار بوده اند قبل از اولاد در دوروستا به همین نام حوالی فراشبند فعلی ساکن بوده اند. که بعدا احتمالا به علت حوادث طبیعی در قریه ی فراشبند جمع می شوند.
      در مورداینکه حاکمیت فراشبند به دلیل حمایت بختیاری ها از کریمخان تحت عنوان”” نایب “” به قبیله اولاد واگزار می شود. شواهد مستند وجود دارد.

      واینهم که دوطایفه ی نوشاد و عالیشوند قبل از اولاد ساکن فراشبند بوده اند تقریبا شواهد نقلی زیادی هست.
      قیل از این دوطایفه هم فراشبند ساکنینی داشته”” که گفته می شود”” اجداد حاج افشار و رحیمیها همین خانواده های یگا نه و صبور .. بوده اند”””

      ولی اینکه منظور استاد شما همان اولاد لر که ازبختیاریها باشد یا غیر از انها مطلبی ندیده و نشنیده ام “”

  7. کورش مختاری :
    ۳۰ فروردین ۹۹

    جناب آقای حسانی ای کاش نیم نگاهی هم به کودتای ۲۸ مرداد می انداختید چون که تنها کسانی که در کودتای۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ مسلحانه برعلیه شاه و به پشتیبانی دولت ملی دکتر محمد مصدق جنگیدند ناصر خان و خسرو خان قشقایی بودند و در این بین طایفه بهادنی اصلی ترین پشتیبان ناصر خان و خسرو خان بودند که عمدتا ساکن اطراف فیروزآباد و فراشبند و روستاهای فراشبند بوده اند و از این طایفه بزرگ میتوان به فامیل مختاری و پروینی و جمالی وپورزارعی ومزارعی و……..اشاره کرد که این ها ساکن شهر فراشبند هستند و البته ساکنین خوشاب وپهناپهن وخانیک ونوجین و……همه از طایفه بهادنی هستند و به جرات میتوان گفت برگترین طایفه در سطح شهرستان فراشبند طایفه بهادنی هستند……..به قول یه بنده خدایی در دانشگاه شیراز که میگفت حالا که با رفیقم سلام علیک میکنی جون خودت با مو هم سلام و علیک بکن……مگر کودتای ۲۸ مرداد و پشتیبانی از دولت دکتر مصدق به صورت مسلحانه از طرف طایفه بهادنی یه واقعه سیاسی نیست؟

    • حسانی علی :
      ۳۱ فروردین ۹۹

      سلام
      ۱- درمورد این طایفه ی بهادنی اولین مطلبیست که می شنوم.
      از حدود ۳ و نیم سال قبل که پروژه ی “” فراشبند انقلاب سیاست “”” را آغاز نمودم بار ها در هر فرصت از همه ی علاقه مندان تاریخی خواسته ام هر نوع حادثه و داستان و شواهد و مدارک که درمورد گذشته ی فراشبند دارند,ترجیحا.”” موارد نقش های سیاسی و حضو درصحنه های تقابل با حاکمان و زورگویان وبه خصوص جریانات برجسته ای مانند انقلاب مشرو طیت. حنک های جهانی/ یا همین که شما می فرمایید “””دریغ نکرده و حقیر را درجریان بکذارند.
      ٢- این ۴۲ شمار ه ای که تاکنون منتشر شده اگرفرصتی دست دهد باید ویرایش نهایی شده و فصل بندی وتنظیم شود .

      “”” لذا اماده هستم و خوشحال می شوم از هرنوع شواهد و دلایل و مطالب مستندی که شما و دیگرعریزان دراختیار دارید استفاده کنم “””

      به خصوص پیراون این مطاب شما”

      … .. ناصر خان و خسرو خان قشقایی بودند و در این بین طایفه بهادنی اصلی ترین پشتیبان ناصر خان و خسرو خان بودند که عمدتا ساکن اطراف فیروزآباد و فراشبند و روستاهای فراشبند بوده اند و از این طایفه بزرگ میتوان به فامیل مختاری و پروینی و جمالی وپورزارعی ومزارعی و….

    • پیمان منفرد :
      ۰۵ تیر ۹۹

      باسلام
      جناب حسانی بزرگوار
      و جناب مختاری عزیز
      طایفه کهکی از طوایف مهم اطراف فراشبند فیروزاباد است که در مناطق نارک باچون بایگون منصورآبادنوجین و اطراف امام زاده سیدمحمد زندگی می کردند.قشقایی نبودند ولی همراهی خوبی با بزرگان قشقایی داشتند و با آنها حتا ییلاق و قشلاق هم داشته اند.
      شامل تیره های گلکی،مهرکی کرکونی یا گورکانی ،بادینی و محلدینی بوده اند.
      پیرو بررسی هایی که شده غلامعلی عبدالله که در یک شماره درباره نحوه شهید شدن شان در جنگ با انگلیسی ها نوشته اید پدر بزرگ شان از طایفه کهکی و تیره محلدینی بوده اند و عبدالله پدر ایشان در حدود سال ۱۲۵۰ساکن شهر فراشبند می شود و سه فرزند شان غلامعلی،حسن کاوسی و حسینعلی معصومی بوده است.
      کتاب دیار کهکی انتشارات تخت جمشید نوشته عارف زارع مطالعه کنید

      • عنایت گلکی :
        ۲۱ فروردین ۰۰

        درود بر شما
        البته تیره های موزیری(بخشی از بهادنی) و دهدار و خواجه را فراموش کردید که از طوایف کهکی هستند.
        ضمنا طایفه ی امیرسالاری(ماسالاری) نیز خود را منتسب به کهکی میدانند.
        به جز مناطقی که فرمودید کهکی ها در مناطق و روستاهای چنارسوخته و رییسی و امامزاده گنجو در کوهمره و مهکوئیه و بلوک خواجه ای و نودران و مورج شهرک در فیروزآباد زندگی می کنند.
        عنایت گلکی

  8. کورش مختاری :
    ۰۳ اردیبهشت ۹۹

    جناب آقای حسانی بهادنی یعنی پادشاهی پارلمانی مشروطه یا جمهوری دموکراتیک ایرانی .بهادنی یعنی آزادی و دموکراسی.بهادنی یعنی سکولاریسم .بهادنی یعنی جامعه مدنی مبتنی بر فرهنگ ایرانی.بهادنی یعنی حق حاکمیت مردم برسرنوشت خود………بهادنی یعنی ایران برای همه ایرانیان.بهادنی یعنی اصلاح طلب اصولگرا دیگه تمومه ماجرا.*******
    بهادنی یعنی وطن پرستی………اگر در کتاب در دست تالیف نامی از طایفه بهادنی نیاورید هم چیزی از بزرگی این طایفه کم نخواهد شد چون که مردم آگاه و بیدار شده اند و این مطلب را در دوم اسفند۹۸ ثابت کردند

    • حسانی علی :
      ۰۴ اردیبهشت ۹۹

      اینا که تعریفه و شعار!
      . اگه اطلاعات تاریخی مستند چیزی هست بفرست.
      کدام مولف؟ کدام کتاب؟ کدام سند و شاهد و مدرک؟
      هرچه داری بفرست.

      این پروژه ای تاریخی و ( بانگاه جامعه شناختی سیاسی است) ذوست ندارم وارد ( سیاست بازاری و تجاری!! شود)۰
      لطفا اگه بحثی دارید درهمون چارچوب تاریخی و جامعه شناختی ادامه دهید!!

    • ناشناس :
      ۲۸ اردیبهشت ۰۱

      ماشالا سی بادینی تبار ماشالا سی فارس

  9. ناشناس :
    ۰۵ اردیبهشت ۹۹

    جناب آقای نگارنده کاش ابتدا در مورد اصالت خود و گذشته اجداد خود می نوشتی و هم چنین وضعیت سیاسی خود در قبل و بعد از انقلاب را شرح دهید بعد به دیگران بپردازید

    • حسانی علی :
      ۰۸ اردیبهشت ۹۹

      سلام
      چهار شماره ی مقدمه و پیش مقدمه را بخون.

  10. کورش مختاری :
    ۲۵ اردیبهشت ۹۹

    درود بر جناب آقای حسانی.اینم یه مطلب در مورد طایفه بهادنی
    ایل کهکی ایل فارس زبان با گویشی خاص ساکن حومه ی شهرستان فیروزآباد در استان فارس هستند.
    مردمی سرکش و سلحشور و کوهنورد هستند.
    طوایف ایل کهکی:
    گلکی
    گورکانی (کرکونی) (کرکانی)
    مهرکی
    دهدار
    خواجه
    بهادنی (موزیری و جلالی و گله زن موزیری و گله زن بهادنی و مزارعی و …)
    امیرسالاری (ماسالاری) (ماه سالاری)

    گویش مردم این ایل شباهت بسیاری با مردم مناطق سه گانه کوهمره(جروق و سرخی و نودان) همچنین مردان روستای دوان کازرون و روستاهای بنو (ابنو) و خلار سپیدان و روستاهای دشتک و کندازی مرودشت دارد.

    بیشتر مردم ایل کهکی هم اکنون ساکن شهرهای شیراز و فیروزآباد و فراشبند و میمند و کوار و بخشها و روستاهای حومه ی این شهرها هستند

  11. کورش مختاری :
    ۲۵ اردیبهشت ۹۹

    جناب آقای حسانی اگر خواستید در مورد طایفه بهادنی که جز ایل بزرگ کهکی هستند میتوانید به کتاب ها و مقالات عبدالله شهبازی مردم شناس و صاحب نظر در زمینه ایلات فارس و عشایر جنوب مراجعه کنید

    • حسانی علی :
      ۰۱ خرداد ۹۹

      ممنون
      اگه اطلاعاتی دیگه هم هست بفرستید.
      اقدامات و کارهای مشخصی اگه باشد.
      درمورد نقش این طایفه در حوادث معروف مانند همون کودتای ۲۸ مرداد و غیره ( بازماندگان انها در فراشبند فعلی؟) شخصیت های معروف و میزان تاثیرات انها و…آثار مکتوب. و نماد و عکس و تصویر و هرچه اطلاعات باشد خوب است.

      اگه کتاب یا مقاله ی ویژه ای دراین زمینه ( ملنند اثار شهبازی) در اختیار داری و ( براتون ممکن باشه) استفاده کنم. یا نام و ادرس مشخص از مقاله و کتاب بدید.”” منتظرم “””

  12. کورش مختاری :
    ۲۵ اردیبهشت ۹۹

    ******.دکتر هاشم آغاجری استاد تاریخ دانشگاه تربیت مدرس تهران یه مطلب خیلی جالب و ریشه ای در مورد مردم ایران میگوید .ما مردم ایران بزرگترین ضعف مان در زمینه علوم انسانی است و الا علوم پایه و مهندسی و صنعت که یه چیزهای استاندارد و مشخصی هستند و یادگیری و استفاده از آن ها خیلی مشکل نیست

    • محمد رضا حق شناس :
      ۱۸ خرداد ۹۹

      با درود.
      علوم انسانی نقش دیده بان را دارد. همانطور که در مناطق نظامی یه دیده بان رو گذاشتند که بتوانند از دور دست از خطرات و اسیب ها و فرصت های آن مطلع شوند و زودتر از زمان در راستای برنامه ریزی و سیاست گذاری اقدام شود و به معنایی علاج قبل از وقوع کنند. اما متاسفانه تفکر مهندسی و پرورژه محور باعث شده که با هزینه های هنگفت و و روش آزمون و خطا حکمسرایی کنند.

  13. محمد رضا حق شناس :
    ۱۸ خرداد ۹۹

    نگاه پروژه محوری آفت است. لذا سعی کنیم دچار این خبط نشویم که برای موضوعات تاریخی و فرهنگی از کلمه پروژه استفاده کنیم. این نشان ضعف تئوریک و کم اطلاعی است.

  14. پیمان منفرد :
    ۰۵ تیر ۹۹

    باسلام
    جناب حسانی بزرگوار
    و جناب مختاری عزیز
    طایفه کهکی از طوایف مهم اطراف فراشبند فیروزاباد است که در مناطق نارک باچون بایگون منصورآبادنوجین و اطراف امام زاده سیدمحمد زندگی می کردند.قشقایی نبودند ولی همراهی خوبی با بزرگان قشقایی داشتند و با آنها حتا ییلاق و قشلاق هم داشته اند.
    شامل تیره های گلکی،مهرکی کرکونی یا گورکانی ،بادینی و محلدینی بوده اند.
    پیرو بررسی هایی که شده غلامعلی عبدالله که در یک شماره درباره نحوه شهید شدن شان در جنگ با انگلیسی ها نوشته اید پدر بزرگ شان از طایفه کهکی و تیره محلدینی بوده اند و عبدالله پدر ایشان در حدود سال ۱۲۵۰ساکن شهر فراشبند می شود و سه فرزند شان غلامعلی،حسن کاوسی و حسینعلی معصومی بوده است.
    کتاب دیار کهکی انتشارات تخت جمشید نوشته عارف زارع مطالعه کنید

  15. ایران کهن :
    ۱۶ تیر ۹۹

    تاریخ رو باید با مطالعه وتحقیق زیاد ودور از تعصبات فهمید.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.