مطالب مشابه

12 Comments

  1. 1

    بهراد

    کشور بشدت نیاز دارد احزاب بصورت رسمی فعالیت کنند
    دفتر مشخص داشته باشند و جامعه بسمت کار تشکیلاتی رود .

    پاسخ
  2. 2

    قدرت اله آقايي

    نمایندگان مجلس و به طور کلی مجلس شورای اسلامی دو وظیفه اصلی دارند: الف – قانونگذاری: براساس اصل هفتاد و یکم قانون اساسی مجلس شورای اسلامی صلاحیت عام قانونگذاری را دارا می باشد: «مجلس شورای اسلامی در عموم مسایل در حدود مقرر در قانون اساسی می تواند قانون وضع کند». بر این اساس: یکم: پیشنهاد و پیش نویس قوانین تحت دو عنوان لایحه و یا طرح به مجلس وارد می شود: «لایحه» مصوبه ای است که از طرف دولت پس از گذراندن مراحل قانونی برای تصویب به صورت قانون به مجلس ارائه می شود که ممکن است چند منشأ داشته باشد: ۱. دولت، ۲. رئیس قوه قضائیه، ۳. شورای عالی استان ها. «طرح» پیشنهادی است که توسط حداقل پانزده نفر از نمایندگان مجلس یا شورای عالی استان ها به مجلس ارائه می گردد. لوایح و طرح ها براساس درجه اهمیت شان به عادی، یک فوریتی، دو فوریتی و سه فوریتی، تقسیم می شوند. دوم: قوانینی که جنبه تصویبی دارند نظیر: ۱. قانون بودجه (اصل ۵۲ قانون اساسی) ۲. عهدنامه ها و قراردادهای بین المللی (اصل ۷۷ قانون اساسی) ۳. تغییر خطوط مرزی (طبق اصل ۷۸ قانون اساسی) ۴. محدودیت های ضروری کشور در شرایط اضطراری نظیر جنگ و… (اصل ۷۹ قانون اساسی) ۵. اخذ وام و کمک مالی (اصل ۸۰ قانون اساسی). ۶. استخدام کارشناسان خارجی (اصل ۸۲ قانون اساسی) ۷. انتقال بناها و اموال دولتی (اصل ۸۳ قانون اساسی). سوم: تفسیر قانون عادی: براساس اصل ۷۳ قانون اساسی: «شرح و تفسیر قوانین عادی در صلاحیت مجلس شورای اسلامی است…». چهارم: دامنه اختیارات مجلس در امر قانونگذاری به ضرورت تطبیق مصوبات مجلس شورای اسلامی با احکام شرع و قانون اساسی تأکید شده است (اصل چهارم و هفتاد و دوم قانون اساسی). ب – نظارت مجلس: مجلس شورای اسلامی علاوه بر وظیفه قانون گذاری، مسؤولیت های نظارتی نیز بر عهده دارد: ۱. نظارت (دخالت) مجلس در تشکیل دولت: وزرا پس از انتخاب توسط رئیس جمهور، برای گرفتن رأی اعتماد به مجلس معرفی می شوند (اصل ۱۳۳ قانون اساسی) و مجلس باید نظر خود را مبنی بر اعتماد یا عدم اعتماد به فرد فرد آنها اعلام کند (اصل ۸۷ قانون اساسی). ۲. نظارت عام نمایندگان: یکم – تذکر: تذکر شفاهی: هر یک از نمایندگان می تواند در نطق بیش از دستور خود هرگونه کوتاهی مجریان در اجرای قوانین را به طور شفاهی تذکر دهد. تذکر کتبی: در صورت نقض قانون یا سوء جریان امور در دستگاه های اجرایی، نمایندگان مجلس می توانند از طریق رئیس مجلس به وزیر مسؤول یا رئیس جمهور به طور کتبی تذکر دهند. دوم – سؤال: براساس اصل ۸۸ قانون اساسی: «در هر مورد که حداقل یک چهارم کل نمایندگان مجلس شورای اسلامی از رئیس جمهور و یا هر یک از نمایندگان از وزیر مسؤول درباره یکی از وظایف آنان سؤال کنند، رئیس جمهور یا وزیر موظف است در مجلس حاضر شده و به سؤال جواب دهد». طبق اصول ۱۳۷ و ۱۲۲ قانون اساسی وزراء و رئیس جمهور در مقابل مجلس مسؤول هستند از این رو نمایندگان مجلس می توانند آنان را مورد سؤال قرار دهند. سوم – استیضاح رئیس جمهور، وزراء و هیئت وزیران: (براساس اصل ۸۹ قانون اساسی) ۳. نظارت بر امور مختلف کشور: یکم – تحقیق و تفحص: طبق اصل ۷۶ قانون اساسی «مجلس شورای اسلامی حق تحقیق و تفحص در تمام امور کشور را دارد». بر این اساس موضوع تحقیق و تفحص عام است و شامل کلیه بخش های کشور علاوه بر وزارتخانه ها و دولت می گردد. دوم – اصل نود قانون اساسی: براساس این اصل «هر کسی شکایتی از طرز کار مجلس یا قوه مجریه یا قوه قضائیه داشته باشد می تواند شکایت خود را کتبا به مجلس شورای اسلامی عرضه کند. مجلس موظف است به این شکایت رسیدگی کند و پاسخ کافی بدهد و در مواردی که شکایت به قوه مجریه و یا قوه قضائیه مربوط است رسیدگی و پاسخ کافی را از آنها بخواهد و در مدت متناسب نتیجه را اعلام نماید و در مواردی که مربوط به عموم باشد به اطلاع عامه برساند». ۴. نظارت اطلاعی: یکم – صلح دعاوی: طبق اصل ۱۳۹ قانون اساسی: «صلح دعاوی راجع به اموال عمومی ودولتی یا ارجاع آن به داوری در هر مورد، موکول به تصویب هیأت وزیران است و باید به اطلاع مجلس برسد». دوم – اطلاع از رسیدگی به اتهام برخی از مجریان: براساس اصل ۱۴۰ قانون اساسی: «رسیدگی به اتهام رئیس جمهور و معاونان او و وزیران در مورد جرایم عادی با اطلاع مجلس شورای اسلامی و در دادگاه های عمومی دادگستری انجام می شود». سوم – ارسال تصویب نامه ها و آیین نامه های دولت برای رئیس مجلس: به موجب اصل ۱۳۸ قانون اساسی: «… تصویب نامه ها و آیین نامه های دولت و مصوبات کمیسیون های مذکور در این اصل، ضمن ابلاغ برای اجراء به اطلاع رئیس مجلس شورای اسلامی می رسد تا در صورتی که آنها را برخلاف قوانین باید با ذکر دلیل برای تجدید نظر به هیأت وزیران بفرستد. ۵. نظارت مالی: یکم – تصویب بودجه سالانه (اصل ۵۲ قانون اساسی) دوم – دیوان محاسبات کشور مستقیما زیر نظر مجلس شورای اسلامی می باشد و.. (اصل ۵۴ و ۵۵ قانون اساسی).
    پس خود مردم باید هشیار باشند که کاندیدای مجلس وعده های دروغین ندهند

    پاسخ
  3. 3

    مخاطب خاص

    آقای آقایی طومار نوشتی ؟!!!
    من که رای نمیدم به همشهریای سالم و صادق شهر هم توصیه میکنم رای ندن تکرار میکنم همشهری های سالم !
    وقتی نماینده شهر من آقای کاویانی و یا هر کسی دیگه رو رد صلاحیت میکنن و نماینده ای نداریم چرا رای بدم ؟
    دونه به دونه رای هایی که به هرکسی بدین خیانت به فراشبنده.

    پاسخ
  4. 4

    ناشناس٪

    من هم با مخاطب خاص موافقم…..

    پاسخ
  5. 5

    محمد

    چرا شهر ما نباید کاندید داشته باشه ما باید به کی رای بدیم آ خه

    پاسخ
  6. 6

    هم ولایتی

    جناب مخاطب خاص اینکه می گویید خیانت هست درست نیست. شما اگر راهکار منتج به نتیجه ای دارید که مشکلات شهر را کم و یا از بین می برد بفرمایید وگرنه این گونه سخن بدون استدلال نه مخاطب دارد و می تواند متقابل نیز باشد

    پاسخ
  7. 7

    مخاطب خاص

    هم ولایتی عزیز در اینگونه مواقع رای ندادن و مورد اهمیت قرار ندادن انتخابات نشانه اعتراض است.
    اعتراض به اینکه چرا نماینده ما رو رد صلاحیت کردند ، اعتراض به اینکه چرا هیچ وقت ما نباید مورد توجه قرار بگیریم.
    خب، پس شما برو رای بده به نماینده فیروزاباد و قیر تا اونا به شهرستان خودشون برسن و شما هم تو این وضعیت بمونی و اونارو نگاه کنی باشه ؟
    محمد عزیز مجبور نیستی رای بدی ! مجبوری ؟

    پاسخ
  8. 8

    سینا

    به امید خدا، صلاحیت آقای کاویانی پس از اعتراض و بررسی مجدد احراض خواهد گشت

    پاسخ
  9. 9

    محمد

    ما امیدواریم که این چنین شود سینا جان

    پاسخ
  10. 10

    مهدی

    سلام به مسئولین آبپا
    سردبیر سایت پرگون یه تحلیل خوب نوشته
    خواهشا در اینجا هم منتشر کنید تا مردم ما هم بخونن
    ممنون از بچه های پر تلاش آبپا

    پاسخ
  11. 11

    هم ولایتی

    جناب مخاطب خاص
    اگر منطقی فکر کنیم برای داشتن حداقل ها مجبوریم به این بازی (ناعادلانه) تن دهیم . دوست عزیز باید قدم به قدم پیش رفت تا در آینده ای نزدیک انشااله با تاثیر گذاری بیشتر خواسته هامان را بیشتر کنیم.والا فکر نمی کنم کسی باشد که از بی عدالتی در رنج نباشد. إِنَّ اللّهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ

    پاسخ
  12. 12

    کمال قره یارلو

    معمولا ما بایستی ظرف زمانی و مکانی ک در ان تحت هر عنوانی قرار گرفته ایم را با تدبیر خاص خودمان -حل- بکنیم. دوستان عنایت داشته باشند اگر عدم مراجعه و بیگیری در جهت رقم زدن حال و اینده از جانب من و تو نباشدو قهر کردن را دلیل بر بهبود اوضاع خود بدانیم شک نکنید افراد دیگری شرایط را به گونه دیگری رقم خواهند زد و ب نوعی بد ما ب بدتر بدل میگردد در نتیجه ظلمی ک خودمان در حق خودمان روا میداریم دردناکتر از ظلم دیگری است.. همیشه با تدبیر راهی در جهت بهبود ولو اندک اوضاع جستجو کنیم باشد ک انشاالاه اینده از ان من و تو دوست عزیز خواهد بود…….

    پاسخ

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.