با ثبت رجیسترملکی هما بر بدنه پنجمین ATR-600 برجامی این هواپیما رسما به ناوگان ایران ایر افزوده شد.

photo_2017-09-18_06-58-19 پنجمین هواپیمای مدرن ATR رسما به ناوگان هما افزوده شد+مشخصات فنی

این پنجمین هواپیمای مدرن از نوع ATR-600 است که با رجیسترملکی EP-ITE ظرف چند روز آینده با نشستن درفرودگاه ها مهرآباد وارد برنامه عملیاتی شرکت هما خواهد شد.

هواپیمای ATR-600 از خانواده هواپیماهای منطقه ای با گنجایش کم است که توسط شرکت ایتالیایی فرانسوی ATR تولید شد.

مشخصات فنی این هواپیما

هواپیماهای خریداری شده توسط ایران ایر که در جریان سفر رئیس جمهور و هیئت همراه به اروپا قراردادآنها نهایی شد از سری ۶۰۰ مدل ATR72 است.

هواپیمای ATR-72 از خانواده هواپیماهای منطقه ای با گنجایش کم است که توسط شرکت ایتالیایی فرانسوی ATR تولید شد.

بر اساس اطلاعاتی که شرکت ای تی آر روی سایت رسمی خود منتشر کرده است، ارزش این قرارداد یک میلیارد یورو اعلام شده است که با این قرارداد ایران سفارش ۲۰ فروند از این هواپیماها را داده و راه ارائه سفارش برای ۲۰ فروند دیگر باز گذاشته شده است.

شرکت ای تی آر نوشته است: امضای این قرارداد پس از مذاکرات تجاری انجام شده در روزهای گذشته در رم و پاریس همزمان با سفر حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران به کشورهای اروپایی انجام گرفت.

بر اساس این گزارش در جریان مذاکرات، کشورهای ایتالیا و فرانسه از طریق مشارکت آژانس های اعتبارات صادراتی شان یعنی ساچه و کوفاکه نقش مهمی را در انعقاد این قراداد ایفا کردند.

بر اساس این قرارداد جدیدترین نسل هواپیماهای شرکت ای تی آر وارد ایران می شود. بازار ایران پتانسیل بالایی برای توسعه حمل و نقل هوایی داخلی و بین المللی دارد.

درسایت شرکت ای تی آر نوشته شده است: هواپیماهای منطقه ای کمتر از ۹۰ نفره شرکت ای تی آر در سال های اخیر پرفروش ترین هواپیماها در جهان در این کلاس بوده اند. هواپیماهای این شرکت قادرند در محیط های مختلف از جمله میادین هوایی کوچک، باندهای فرود نامناسب و مناطق کوهستانی به خوبی پرواز کنند.

این هواپیما میتواند تا سقف ۷۴ مسافر در آرایش صندلی تک کلاسه حمل کند.

ATR-72 تکامل یافته ی ATR-42 است. به طوری که این تکامل را میتوان در تعداد صندلی های افزایش یافته,بدنه ی کشیده تر به میزان ۴ونیم متر,افزایش فاصله ی دو سر بالها,استفاده از موتورهای قدرتمند تر و در نهایت مصرف سوخت بهتر مشاهده کرد.

این مدل در سال ۱۹۸۶ معرفی شد و اولین پرواز خود را نیز در روز ۲۷ اکتبر سال ۱۹۸۷ انجام داد.یک سال بعد شرکت Finnair این هواپیما را به ناوگان خود اضافه نمود.

مسافران از در تعبیه شده در قسمت عقب هواپیما وارد میشوند که امری نامعمول در صنعت هوانوردی به حساب می آید.از در جلو به عنوان در Cargo استفاده میشود.

مدل های گوناگونی ازین هواپیما وجود دارد که مشهور ترین آنها سری ۲۱۰/۲۱۲ با در کارگوی بزرگتر و موتورهای پرت اند ویتنی PW127 و همچنین سری ۵۰۰ با موتور بهبود یافته ی پرت اند ویتنی ۱۲۷F و ۱۲۷M,با ملخ های ۶ پر و سیستم های پیشرفته تر برای تسهیل کار خلبان است.

همچنین تولید سری ۶۰۰ این هواپیما نیز در سال ۲۰۰۷ اعلام شد که آخرین تکنولوژی های روز در آن مشاهده می شود.

در این سری مصرف سوخت اقتصادی تر شده و هزینه های نگهداری این هواپیما نیز به مراتب کاهش یافته است.این سری از موتور پرت اند ویتنی PW127M که موتوری جدید به حساب می آید نیرو میگیرد و عرشه پروازی آن دارای Glass Cockpit است که شامل ۵ ال سی دی می شود.

تاریخ ورود سری ۶۰۰ این هواپیما نیمه ی دوم سال ۲۰۱۰ بود و کشورهایی همچون نیوزیلند و اندونزی از این نوع هواپیما در خطوط پروازی خود استفاده می کنند.

این هواپیماها چندین مدل دیگر نیز دارند که از آن جمله میتوان مدل اختصاصی Cargo برای FedEx,DHLو UPS(که از کاربران عمده ی این هواپیما هستند),مدل VIP و مدل ضد زیر دریایی و گشت دریایی این هواپیما برای نیروی دریایی ترکیه و ایتالیا نام برد.

مدل گشت دریایی این هواپیما میتواند به یک مسلسل کوچک تعبیه شده,اژدرهای کوچک,موشک های هوا به سطح و مین های دریایی مجهز شود. با معرفی سری ۶۰۰ از این مدل هواپیما نیروی دریایی ترکیه ۱۰ فروند و ایتالیا ۴ فروند برای سال ۲۰۱۰ سفارش دادند.